Już od jakiegoś czasu
staramy się na lekcjach matematyki w klasach 4-6 uczyć, bawiąc się i grając z
uczniami. Kontynuując te formy lekcji, postanowiłyśmy zastosować w szkole
kostki metodyczne – niebieską na dobry początek i czerwoną na podsumowanie
lekcji.
Kostka niebieska DOBRY
POCZĄTEK ma na ściankach takie pytania:
- Co cię zainteresowało w tym temacie?
- Jak wytłumaczysz innemu uczniowi, dlaczego ten temat jest ważny?
- Czym, Twoim zdaniem, będzie ta lekcja?
- Jakie masz pytania związane z tym tematem?
- Co już wiesz na ten temat?
Kostka czerwona PODSUMOWANIE
ma na ściankach takie pytania:
- Czego jeszcze chcesz się dowiedzieć na ten temat?
- Jak, twoim zdaniem, najlepiej nauczyć kogoś tego tematu?
- Co z tego tematu jest dla ciebie ważne?
- Jak zastosujesz ten temat w życiu?
- Co z tego tematu powinniśmy zapamiętać?
Kostki można stosować w
różny sposób, my prosimy jednego z uczniów, żeby rzucił kostką i odczytał
pytanie. Uczniowie lubią rzucać w siebie kulkami z papieru, równie dobrze udają
im się dalekie rzuty kostką. Kostki wykonane są z miękkiego tworzywa (gąbki ?)
– nie zrobią nikomu krzywdy. Następnie uczniowie zastanawiają się nad
odpowiedzią. Wybieramy losowo kilku z nich, żeby odpowiedzieli na zadane
pytanie.
Kostka na dobry początek pozwala
sprawdzić, co uczniowie już wiedzą na zadany temat i czego chcą się jeszcze
dowiedzieć. Można wtedy nadbudować nową wiedzę na już istniejącą – co jest
istotą efektywnego nauczania. Kostka na podsumowanie lekcji daje z kolei okazję
do refleksji dotyczących osiągnięć, buduje odpowiedzialność uczniów za własną
edukację. Podsumowanie lekcji przez uczniów lub razem z uczniami wspomaga
proces nauczania.
Kostki można oczywiście
stosować na lekcji dowolnego przedmiotu.
D. Jastrzębska
D. Szredzińska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz