piątek, 24 listopada 2017

KOSTKI METODYCZNE SĄ JUŻ W SSP 13





Już od jakiegoś czasu staramy się na lekcjach matematyki w klasach 4-6 uczyć, bawiąc się i grając z uczniami. Kontynuując te formy lekcji, postanowiłyśmy zastosować w szkole kostki metodyczne – niebieską na dobry początek i czerwoną na podsumowanie lekcji.

Kostka niebieska DOBRY POCZĄTEK ma na ściankach takie pytania:
  •         Co cię zainteresowało w tym temacie?
  •         Jak wytłumaczysz innemu uczniowi, dlaczego ten temat jest ważny?
  •        Czym, Twoim zdaniem, będzie ta lekcja?
  •         Jakie masz pytania związane z tym tematem?
  •         Co już wiesz na ten temat?

Kostka czerwona PODSUMOWANIE ma na ściankach takie pytania:
  •          Czego jeszcze chcesz się dowiedzieć na ten temat?
  •        Jak, twoim zdaniem, najlepiej nauczyć kogoś tego tematu?
  •         Co z tego tematu jest dla ciebie ważne?
  •         Jak zastosujesz ten temat w życiu?
  •        Co z tego tematu powinniśmy zapamiętać?

Kostki można stosować w różny sposób, my prosimy jednego z uczniów, żeby rzucił kostką i odczytał pytanie. Uczniowie lubią rzucać w siebie kulkami z papieru, równie dobrze udają im się dalekie rzuty kostką. Kostki wykonane są z miękkiego tworzywa (gąbki ?) – nie zrobią nikomu krzywdy. Następnie uczniowie zastanawiają się nad odpowiedzią. Wybieramy losowo kilku z nich, żeby odpowiedzieli na zadane pytanie.

Kostka na dobry początek pozwala sprawdzić, co uczniowie już wiedzą na zadany temat i czego chcą się jeszcze dowiedzieć. Można wtedy nadbudować nową wiedzę na już istniejącą – co jest istotą efektywnego nauczania. Kostka na podsumowanie lekcji daje z kolei okazję do refleksji dotyczących osiągnięć, buduje odpowiedzialność uczniów za własną edukację. Podsumowanie lekcji przez uczniów lub razem z uczniami wspomaga proces nauczania.
Kostki można oczywiście stosować na lekcji dowolnego przedmiotu.

D. Jastrzębska

D. Szredzińska

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza