W środę 14 marca zorganizowaliśmy w szkole urodziny
liczby П. Dlaczego akurat w tym dniu? Bo dzięki tej dacie każde dziecko może
łatwo zapamiętać trzy pierwsze cyfry liczby П=3,14……. . Oficjalne obchody
Światowego Dnia Liczby П zaczynają się 14 marca o godzinie 1:59 po południu.
Dlaczego akurat o tej godzinie? Bo to kolejne trzy cyfry tej tajemniczej liczby
П=3,14159……. . Ale my nie chcieliśmy czekać aż do tej godziny, dlatego
przygotowania do urodzin liczby П zaczęliśmy już dzień wcześniej.
Klasa 4c nadmuchała mnóstwo balonów, a uczniowie 6b
udekorowali nimi trzecie piętro. Na korytarzu zawisły kolorowe gazetki z
różnymi ciekawostkami z życia liczby П. Pojawiła się też solenizantka, a raczej tylko
50000 jej początkowych cyfr. A
następnego dnia od rana zaczęło się świętowanie.
Na lekcjach matematyki uczniowie klas starszych poznali
główną bohaterkę tego dnia. Jak wygląda, do czego służy, ile ma cyfr. Przy pomocy programów komputerowych
przekonali się , że każdy z nich może znaleźć w liczbie ∏ swoją datę urodzenia,
a większość nawet swój numer telefonu komórkowego. Mogli też posłuchać, jak
przyjemnie brzmi liczba ∏, dzięki internetowi i pewnemu muzykowi, który
postanowił zagrać liczbę ∏ do 31 miejsca po przecinku. Wszystkie dzieci zgodnie
stwierdziły, że to bardzo przyjemna melodia. Uczniowie 6b , podzieleni na
grupy, odwiedzili wszystkie młodsze klasy i opowiedzieli im o tajemniczej
solenizantce.
Ale co to za urodziny bez zabawy i konkursów. Uczniowie
Trzynastki mogli wziąć udział w trzech konkursach. Jeden z nich polegał na
podaniu z pamięci jak największej ilości kolejnych cyfr liczby ∏. Zwyciężyła w
nim Ania z 5a, która znała 106 kolejnych cyfr. Drugie miejsce zajęła Marta z 5c
z wynikiem 53, a trzecie Agata z 5a z rezultatem 46. Nagrodę specjalną zdobył
Kajetan z 2c, najmłodszy uczestnik konkursu, który tego dnia zapamiętał 11 cyfr
liczby ∏.
Drugi konkurs polegał na tym, żeby znaleźć w liczbie ∏,
ale już bez użycia komputera, swoją datę urodzenia. W tym konkursie nagrody
zdobyli Emil i Miłosz z 6b.
Kolejny konkurs składał się z trzech etapów. Wzięło w nim
udział najwięcej uczniów. W pierwszym etapie trzeba było podać słowa
zaczynające się od liczby ∏ np. ∏ątek, ∏smo itp. Uczniowie, którzy
zakwalifikowali się do drugiego etapu , musieli wymienić jak najwięcej słów,
wewnątrz których występuje liczba П np. le∏my,
ś∏j itp. Dzieci, które startowały w trzecim etapie, chwaliły się
znajomością słów, które kończą się liczbą ∏ np. kro∏, le∏ itp. W tym konkursie
pierwsze miejsce zajął Mikołaj z 6b,
drugie Filip z 6b, trzecie Antek
i Antek z 4c, a czwarte Ines z 4c.
Wszyscy uczestnicy urodzinowych konkursów otrzymali
pamiątkowe drobiazgi, a zwycięzcy tych potyczek - nagrody. Czy to przypadek
sprawił, że kubek z liczbą ∏, który był główną nagrodą w pierwszym konkursie, miał dokładnie tyle cyfr, ile zapamiętała
wcześniej Ania, zapewniając tym sobie
zwycięstwo?
A kiedy było rozdanie nagród? Następnego dnia na 3
lekcji, 14 minut po dzwonku. Domyślacie się dlaczego akurat o tej porze?
To był naprawdę miły i emocjonujący dzień. Wszyscy
będziemy czekali na kolejne urodziny liczby ∏. Mamy nadzieję, że za rok
solenizantka również nas zaprosi na swoje przyjęcie i odkryje przed nami
kolejne swoje tajemnice. Już nie możemy
się doczekać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz